Érdekességek
A lovaglás hatásai (Forrás: Magyar Lovasterápia Szövetség)
A lovaglás pozitív fizikai hatásai:
- izomerõ fokozódása, izomtónus szabályozása,
- koordináció és a reflexek javulása,
- átgondolt és összehangolt cselekvés,
- görcsösség csökkenése,
- légzés és keringés javulása,
- a mozgásérzékelés javulása,
- az egyensúly, koordináció javulása.
A lovaglás pozitív hatásai pedagógiai-pszichológiai szempontból:
- figyelem, gondolkodás fejlõdése,
- élmény- és tapasztalati kör bõvülése,
- önbizalom, függetlenség megjelenése,
- motiváció fejlõdése,
- emocionális fejlõdés.
A lovaglás pozitív hatásai szociális szempontból:
- kapcsolatfelvétel és fenntartás képességének fejlõdése, kapcsolat a lóval, a lovaglást vezetõ szakemberrel, a társakkal,
- érzelmi, akarati funkciók fejlõdése,
- kommunikációs képességek javulása,
- szabadidõ, sport.
Önbizalom növekedése: A lovaglás során leküzdött nehézségek, a foglalkozások során kitûzött célok elérése a teljesítmény érzését és komoly sikerélményt jelentenek.
Harmónia és nyugalom: A lovak közelsége, az ápolásuk során velük kialakított testi kontaktus, testük melegének érzése nyugtatólag hat, oldja a belsõ feszültséget. Feltétel nélküli elfogadás megélése.
Érzelmek kontrollálása, önkontroll: A gyermek hamar megtanulja, hogy egy „rendezetlen”, kontrollálatlan lovas „rendezetlen” lovat is jelent egyben. Elõször meg kell tanulnia saját érzelmeit kontrollálni, hogy képessé váljék önmagán keresztül lova felett kontrollt gyakorolni.
Asszertivitás: A lovakkal való munka során fejlõdik a hatékony önérvényesítés képessége. A lóval való kapcsolat kialakítása során a gyermek megtapasztalja, milyen az a viselkedésforma, amellyel céljait képes elérni, és mely viselkedésformák nem alkalmasak rá. A lovakkal sem a passzív visszahúzódás, sem az agresszió nem vezet eredményre.
Figyelem összpontosítása: A ló hívja és megtartja a figyelmet. A lovaglás során párhuzamosan több dologra kell figyelni és reagálni és ezeket össze is kell tudni rendezni.
Türelem: A türelem elengedhetetlenül fontos az összehangolt munkához ló és lovas között. A lovasnak meg kell tanulnia türelmesnek lenni, mialatt megpróbálja befolyásolni a lovat, hiszen a ló is saját gondolatvilággal rendelkezik.
Empátia: A lovak nagy figyelmet és törõdést igényelnek. A gyerekekben elõször érdeklõdés alakul ki a lovak iránt, ami a késõbbiekben gondoskodássá alakul át. Így a gyermek megtanulja saját szükségleteinek háttérbe szorítását és a másik fél igényeinek észlelését, figyelembevételét.
Felelõsség: A lovak körüli munkák, a lovak ápolása, gondozása, az értük vállalt felelõsség hozzájárul a felelõs, felnõtt, egészséges személyiség kialakulásához.
Az általános közérzet javulása: A szabad levegõn egy másik élõlénnyel együtt végzett mozgás elõsegíti a jó közérzet kialakulását és állandósulását.
Örömforrás, hajtóerõ: A lovaglás örömteli tevékenység. A lovasok minden alkalommal izgalommal és örömteli várakozással érkeznek a lovardába, és feltöltõdve távoznak onnan. Ez az öröm általában a foglalkozások közötti „akadályok” teljesítéséhez is hajtóerõt jelent.